Goed ensceneren is belangrijk. Een goede enscenering zorgt namelijk voor een heldere beeldvorming. Een heldere beeldvorming zorgt op zijn beurt voor minder discussie tijdens een oefening. Het is toch veel mooier om deze energie te steken in een goed gesprek over de inzet en de daarbij behorende afwegingen? We nemen je mee in de wereld van dynamisch ensceneren.
Een goede enscenering van een incident is pas een eerste stap. De vervolgstap is het dynamisch maken van de enscenering. Hoe zorgen we er voor dat een inzet, goed of slecht, een realistische invloed heeft op het verloop van de oefening? Hoe brengen we dilemma’s in? Daarvoor moeten we de ensceneringsmaterialen gaan bedienen. En dat klinkt eenvoudiger dan het in werkelijkheid is.
Uitdagingen van dynamisch ensceneren
Zeker bij grotere en complexere oefeningen kan het actief bedienen van de enscenering uitdagingen met zich meebrengen. Zowel organisatorisch als praktisch. Er zijn meestal meerdere waarnemers, één oefenleider en diverse ensceneerders. Wie van hen is verantwoordelijk voor welke bediening, op welk moment en met welke afwegingen?
Natuurlijk, een rookmachine uitzetten is zo geregeld. Maar hoe coördineer je het gehele scenario, met oog voor detail? Beeld je de stappen van het scenario maar eens in. Het eerste slachtoffer is gevonden, dus dat geluid moet direct uit. Op het moment dat de eerste straal is ingezet, zet je kortstondig de rookmachines op volle kracht om stoomvorming te simuleren. Daarna bouw je de rook af, zet je gelijktijdig het brandgeluid zachter, minder je de vlamsimulatie en wellicht laat je een instorting klinken. Als de verkenning niet goed is uitgevoerd, of er nog niet is ingezet, dan zal je de doorslag verder laten ontwikkelen. Dus langzaam meer rook, geluid iets harder en iets meer vlammen. En dan ook nog de andere incidentlocaties in de gaten houden. Geen kinderspel!
Oefeningen dynamisch en volledig interactief
Voor de instructeur én de waarnemers is het heel fijn om een gedetailleerd overzicht te hebben over een complexe enscenering. Hoe zou het zijn om alle simulatiemiddelen draadloos, met een of meerdere tablets, te bedienen? En dan ook nog via live beelden de inzet waarnemen, zodat er op de juiste momenten geschakeld kan worden? Als de scenario’s daarnaast voor te programmeren zijn, compleet met escalerende en de-escalerende stappen, dan ontstaat er een dynamische oefenomgeving die écht iets toevoegt voor de cursist.
Daarom hebben we bij FireWare twee nieuwe producten ontwikkeld. De Incident Server en de Incident Client. Met deze producten is het mogelijk om een draadloze aansturing op te zetten van een enscenering en deze volledig interactief en dynamisch te maken. Groot voordeel: de (meeste) van je huidige ensceneringsmiddelen kunnen er gewoon op aangesloten worden!
Alle ensceneringsmiddelen zijn op afstand te bedienen. Zo gaat er minder aandacht naar het bedienen van de apparatuur en kan er overzichtelijk een dynamische, realistische enscenering opgezet worden met maximale leerresultaat voor de cursist. Daardoor kan de aandacht van de instructeur uitgaan naar het belangrijkste werk. Dat is les geven!