Wanneer Brandweer Amsterdam-Amstelland op zoek gaat naar nieuwe medewerkers, zet zij de ‘Coolbox’ in. In deze wervingscontainer worden tijdens festiviteiten op leuke wijze getest of potentiele brandweerlieden ‘cool’ blijven in een stress situatie.
Blijf jij cool als het heet wordt?
De kandidaten krijgen 90 seconden de tijd om een slachtoffer te redden uit de rokerige ruimte. Het sleutelwoord in de container is desoriëntatie. Door de slimme inrichting, de rook, het lawaai van een slow whoop en het geflitst van lampen is het moeilijk ‘cool’ te blijven. De vele prikkels, het ontwerp en de tijdsdruk verlangen een doortastende systematische werkwijze om het slachtoffer (een oefenpop) te vinden. Lukt het voordat de teller op nul staat?
Technisch ontwerp en realisatie
Het technisch ontwerp en de realisatie is verzorgd door FireWare. In samenwerking met een projectteam van Brandweer Amsterdam en reclamebureau ARA is de Coolbox tot stand gekomen en inmiddels een begrip geworden.
Reclameprijs
De Coolbox van Brandweer Amsterdam Amstelland heeft 14 mei 2007 de prijs gewonnen voor de meest creatieve wervingscampagne. Dit vond plaats bij de uitreiking van de Magneten 2007, in de categorie ‘Evenementen, acties en beurzen’.