Ergens in de omgeving van het Westland trapt een jongen zijn voetbal per ongeluk over de schutting van meneer Zwinkels, een oude tuinder. De jongen roept en klopt op de tuindeur, maar er wordt niet opengedaan. Erg vreemd, want meneer Zwinkels is wel thuis! De jongen vraagt daarom om hulp van de deelnemers om zijn bal terug te krijgen. Er is haast bij geboden, want als hij niet binnen een uur thuis is, dan wordt zijn moeder erg boos.
De situatie die zich afspeelt bij De Kwekerij lijkt in eerste instantie onschuldig. Echter, niets is minder waar! Meneer Zwinkels blijkt niet wie men denkt dat hij is. Zijn werkplaats blijkt al snel een geheime handel in landbouwgifsoorten te zijn. Deelnemers kraken codes, lossen puzzels op en maken gebruik van ingewikkelde aanwijzingen om een uitweg te vinden in de tomatenkwekerij.
Spelend leren
De Kwekerij is speciaal ontwikkeld in een hybride vorm. De escape room kan daardoor worden ingezet voor BHV-trainingen, maar ook voor entertainment. Het spel zit vol hints en aanwijzingen, maar ook vol misleidingen. Het is er donker, maar de cursisten moeten toch onder tijdsdruk op zoek naar aanwijzingen. Goede communicatie en teamwork zijn van essentieel belang om verder te komen in het spel.
Aansturing en decor
Een goed bewaard geheim is dat Arie Camfferman, oprichter en eigenaar van AC opleidingen, een zeer bekwaam houtbewerker en decorbouwer is. Zijn passie is duidelijk terug te zien in deze escape room. FireWare mocht Arie ondersteunen met het door ontwikkelen van het concept naar een speelbaar spel.
De drie (!) ruimtes van deze escape room zijn voorzien van achtergrondgeluiden, geluid- en lichteffecten en interactieve spellenelementen die allemaal op elkaar zijn afgestemd. Alle videofragmenten en geluidseffecten zijn door het designteam van FireWare gerealiseerd. Met behulp van een tablet wordt de volledige installatie aangestuurd. Tijdens het spel wordt het handelen van de deelnemers gemonitord door middel van een camerasysteem. De instructeur kan daardoor live meekijken, via dezelfde tablet. Zo kunnen op het juiste moment hints gegeven worden, maar ook het handelen van bedrijfshulpverleners kan zo worden beoordeeld.
Interactief portofoon- en telefoonverkeer
Eén van de huzarenstukjes in deze escape room is het geautomatiseerd afhandelen van het portofoon en telefoon verkeer. De deelnemers krijgen hints via deze communicatiemiddelen. Is de hint niet nodig, dan wordt de hint ook niet gegeven. Zo wordt de snelheid van de cursisten beïnvloed. Dit is met name prettig op het moment dat de escape room onderdeel is van een lesplan. Het is dan niet mogelijk om heel veel uit te lopen.
Bekijk de video
Een escape room ontwikkelen bij jouw opleidingscentrum?
In samenwerking met AC Opleidingen is er een unieke leeromgeving voor de deelnemer ontwikkeld, die bovendien ingezet kan worden voor entertainment doeleinden. Voor dit opleidingscentrum in Naaldwijk heeft FireWare ook bijgedragen aan de ontwikkeling van hybride escape room “De Ramp”. Voor een impressie van deze hybride escape room, zie: Escape room De Ramp.
Wil je met ons om tafel om ook samen na te denken over interactieve manieren van informatieoverdracht? Dat vinden wij leuk! Neem daarom vooral contact met ons op. Benieuwd aan welke didactische escape rooms FireWare al een bijdrage heeft geleverd? Zie dan ons overzicht met didactische escape rooms en games.