Voor Veiligheidsregio Noord Holland ontwierp en bouwde FireWare de marktwagen ‘Ram de Vlam’. De marktwagen is ingericht als huiskamer van Smokey, de rookmelder. In de huiskamer hangt een televisie waar een animatie op te zien is van hond Smokey.
Er gebeuren allerlei ongevallen. De droger vliegt in brand en er ontstaat een vlam in de pan. Synchroon met de animatie gebeuren de ongevallen echt in de huiskamer. In de animatie is een quiz verwerkt waaraan het publiek kan deelnemen. Stemmen gebeurt door het juiste antwoord op brandmelder te kiezen die zijn ingebouwd in de klep van de marktwagen.
Smokey
Smokey is een gehelmde waakhond en al vijf jaar lang mascotte van de brandweer. Auke Raaff, senior beleidsmedewerker risicobeheersing bij Veiligheidsregio Noord-Holland Noord legt uit: “Een rookmelder is immers een elektronisch waakhond die aanslaat bij onheil en daarmee letterlijk mensenlevens redt. Smokey trekt hiermee de aandacht van het grote publiek. Hij reist ook door de regio’s Groningen, Friesland en Drenthe”.
Brandveiligheid
De campagne brengt brandveiligheid op een leuke manier onder de aandacht. Zorg voor preventie en tijdige alarmering, want bij een woningbrand heeft u maar drie minuten om uzelf in veiligheid te brengen.
Evenementen
Van de huishoudbeurs tot een markt of open dag bij de brandweer. Ram de Vlam wordt veelvuldig ingezet. Raaff: “Ram de Vlam trekt gelijk de aandacht en kan de concurrentie met andere belevenissen aan. De show duurt bijna een kwartier, maar mensen blijven kijken en doen actief mee. Het grote aantal rookmelders dat vervolgens wordt verkocht geeft een goede indicatie van het succes van de campagne.”