Opleidingscentrum RBOC Fort Markenbinnen beschikt over een unieke interactieve trainingstool om de kennis van cursisten op het gebied van brandwonden te beproeven. De fictieve militair Korporaal Tim daagt deelnemers uit om allerlei vragen te beantwoorden over oorzaak, preventie, symptomen én het handelen bij verbranding van de huid.
In het ontwerp van Korporaal Tim is rekening gehouden met de sociale onthouding. Bij RBOC Fort Markenbinnen kan het spel zo worden neergezet dat 3 cursisten tegelijk, op veilige afstand van elkaar, training in brandwonden krijgen. Het decor is ook uit te smeren over een groter oppervlak. Dan kunnen nog veel meer cursisten veilig oefenen. Aangezien het spel volledig is geautomatiseerd, hoeft er ook geen fysiek contact plaats te vinden met een echte BHV-instructeur. Deze rol wordt namelijk volledig ingevuld door de korporaal!
Het spel
Cursisten komen een ruimte binnen die volledig in militaire setting is ingericht. Met een druk op de knop start het spel. Korporaal Tim ontwaakt uit zijn slaap en begint te vertellen over zijn hectische dagen op missie in een woestijngebied. Met voorbeeldsituaties, vragen en uitleg wordt zo het onderdeel brandwonden behandeld. Cursisten beantwoorden de vragen door op een tegel te gaan staan. In het speelveld liggen een “A” en “B” tegel, volledig in stijl van de beleving. Korporaal Tim telt af en het goede antwoord licht vervolgens groen op, het foute antwoord kleurt rood. Voor de cursist is direct duidelijk of het antwoord goed of fout is en de korporaal geeft daar uitleg over.
Techniek en beleving
De nieuwe beleving bij RBOC Fort Markenbinnen wordt volledig ondersteund door de techniek. Korporaal Tim is een volledig handgetekende personage, geprojecteerd op een pop. De ogen van Tim knipperen en als hij praat beweegt zijn mond mee met de klanken van de woorden. Ook kan het vlam vatten van kleding en het lichaam worden geprojecteerd. Elke vraag die de korporaal stelt, wordt in andere verwoording nogmaals gesteld. De video-animatie komt bovendien tot leven in het spectaculaire decor. Tijdens het spel zorgen lichteffecten en achtergrondgeluiden voor een complete ervaring. BHV-trainingen hoeven echt niet saai te zijn in de anderhalve-meter-samenleving!
Overal in de omgeving zijn materialen te vinden die de cursist doen denken aan een militair kamp, zoals een legertent, munitiedoos en bivakzakken. Daardoor is deze interactieve les volledig in stijl van de monumentale vesting in Markenbinnen.
Gamification
Korporaal Tim maakt gebruik van gamification technieken om cursisten volledig betrokken te houden bij de les. Door het spelelement wordt de cursus zowel leuker als uitdagender. Het leerresultaat van de cursist neemt significant toe! Benieuwd naar andere FireWare projecten waar gamification technieken zijn toegepast? Kijk ook eens bij de portfolio items van The Mine, Brandveiligheid the Game en onze didactische escape rooms!